
Handeln är i ständig förändring, nya trender, nya lösningar och sättet vi konsumerar medier och information har också förändrats. Vi går igenom en förändring från att förlita oss på att läsa tidningar, lyssna på radio och tv nyheter till att vi söker och efterfrågar specifik information som vi är intresserade av.Sociala medier publicerar information för oss, som är skräddarsydd för vår intressen och förstärker våra nyhetsflöden med dessa. Vi använder oss av sociala medier för kommunikation, strömmande tjänster för musik och TV. Vi blockerar annonser både i sociala medier och genom nya browserlösningar så att vi slipper plågsam reklam. Konsumenterna vill inte längre säljas till, utan vill ha innehåll och produkter som ger dem ett mervärde.
Marknadsföringen ändras
De traditionella reklammetoder är inte i fas med hur vi konsumerar media och produkter. Det börjar även synas i handeln att det är många företag som inte har hunnit ställa om sig till den nya konsumtionen. Och det handlar inte bara om att handeln håller på att flytta in på webben i allt snabbare takt eller att konsumenter har en allt mindre gräns till lojalitet mot sina favoritbutiker. Just nu är den gränsen mellan 5 och 7% i prisskillnad från att din mest lojala kund väljer en konkurrerande leverantör. Nya studier visa även att medan TVn pumpar ut reklam sitter konsumenter och surfar på sina mobiler. Så alla företag som lägger ner stora summor på TV reklam har allt mindre respons per spenderad krona. TV reklam saknar relevant engagemang och lyckas därför inte att förmedla sitt budskap.För att titta närmare på digital marknadsföring ser man en ständig ökning av annons blockerare på både stationära och mobila enheter. Över 615 miljoner enheter använder sig av dessa och kostar annonsörer snart över 300 miljarder kronor. Så att bara tro att man kan komma ut med en produkt genom att annonsera på webben känns inte aktuellt i dagsläget.Streamingtjänster så som Spotify löser annnosfriheten åt sina kunder genom att ta betalt. De omvandlar en gratis tjänst med där de får annonsintäkter till en betaltjänst utan annonser. På så sätt har de omvandlat mer än hälften av sina användare till att vara betalande användare.Så, hur gör vi, digitala marknadsförare för att konkurrera om det allt överpopulerade utrymmet? Hur når du ut till dina kunder?Svaret är inbound marknadsföring.Vad är inbound marknadsföring?
Inbound marknadsföring i korta drag. Marknadsföring genom att locka kunder med hjälp av relevant innehåll och som tillför mervärde och inte är störande.Inbound marknadsföring handlar om att tillhandahålla värdefyllt innehåll till dina kunder, snarare än att sälja. Du ger lösningar på potentiella problem eller genom att starta en konversation med din kund. Med ett engagemang kan du bygga förtroende och odla ett långvarigt förhållande med dina kunder.Ett bra inbound marknadsföringsinnehåll kan publiceras via bloggar, sociala medier, videor eller via din webbplats. Detta innehåll kostar vanligtvis mindre än traditionella annonseringsmetoder och ger större avkastning.Publicering av innehåll som är relevant för dina kunders önskemål och drar därmed dem direkt till ditt företag. Exempel på inbound marknadsföring inkluderar blogginlägg som berör ämnen som är intressanta för din målgrupp. Ett bostadsområde som riktar sig till unga stadspersoner kan till exempel skapa en serie blogginlägg som diskuterar de mest populära restaurangerna och bryggerierna i centrum för att locka potentiella hyresgäster till bostadsområdet.Lite fakta bakom. Företag som publicerar 16 + blogginlägg per månad får 4,5 gånger fler potentiella kunder än företag som publicerade 0-4 månatliga inlägg.